Beleidskader trage wegen Sint-Truiden definitief goedgekeurd

Gepubliceerd op  maandag 4 maart 2024 om 00u

Eind 2022 stapte de stad Sint-Truiden in het subsidieproject Trage wegen. Gelet op de decretale verplichting tot opmaak van een beleidskader werd binnen dit subsidieproject aan VZW Trage wegen de opdracht gegeven het beleidskader Trage Wegen Sint-Truiden op te maken. Dit beleidskader is het resultaat van de inventaris, evaluatie & analyse, workshops en uitwerking van de voorop gestelde operationele beleidskeuzes. Hierbij werden ook reeds genomen beleidskeuzes van hogere overheden zoals Vlaanderen en provincie Limburg geïntegreerd, alsook het reeds besliste beleid van de Stad Sint-Truiden. Ter vervolledigging werd er rekening gehouden met het Masterplan Hart Van Haspengouw, Provinciaal natuurverbindingsrapport Sint-Truiden en erosiebestrijdingsmaatregelen van VLM.

Het resultaat is dan ook een geïntegreerd beleidskader, wat de stad Sint-Truiden voor langere periode kan hanteren bij het nemen van beslissingen betreffende het wijzigen van voetwegen.

Het beleidskader geeft invulling aan de operationele beleidskeuzes zoals een functioneel traag netwerk, natuurverbindingen tussen de grote gehele natuur en een klimaat robuuster landschap, allen gekoppeld aan een overkoepelend trage wegen netwerk.

Op 18 juni 2024 stelde de gemeenteraad van Sint-Truiden het beleidskader Trage wegen definitief vast.

Op 24 juni 2024 werd deze beslissing gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, waardoor het Beleidskader Trage Wegen Sint-Truiden nu definitief van kracht is.

U kan de afzonderlijke delen van het Beleidskader hieronder raadplegen.

Naar top